ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...
ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...

حرکت اوقات شرعی از روی افق شهرهای ایران

««پس از حدود 30 ساعت کار با نقشه ها و نرم افزارها، اکنون در پبش روی شماست!»»

تصویر متحرک زیر مربوط به حرکت اوقات شرعی از روی مناطق ایران است که با استفاده از مقایسه داده های خام از سایت مرکز تقویم به دست آمده است. در این تصویر شما می توانید اذان شهر خود را با تهران و یا هر شهر دیگر مقایسه کنید. البته باید توجه داشت این نموداها فقط مخصوص انقلاب تابستانی است و در انقلاب زمستانی این حرکتها تقریباً معکوس خواهد شد.

با گسترش ارتباطات و سفرهای برون شهری یکی از مواردی که امروزه مسافران در سفرها، با آن بیشتر درگیرند، دانستن اختلاف افق شهرها است. حتی افرادی هستند که با دیدن ثابت نبودن اختلاف اذان دو شهر که به راحتی با استفاده از رسانه‌ها امکان پذیر شده، در صحت اذان‌ها مردد شده‌اند، این حساسیت‌ها با دیدن تفاوت طول روز در شهر‌های مختلف مخصوصا در ماه رمضان بیشتر شده تا جایی که شبکه رادیویی معارف 

ادامه مطلب ...

بهترین مثال برای معنای مدل سازی ریاضی و اقسام آن

به مناسبت ولادت حضرت علی علیه السلام تصمیم گرفته ام یکی از شاهکارهای محاسباتی حضرت علی را بیاورم.

البته از این داستانها چند نمونه در وبلاگهایی نظیر باعلی، امام علی، حضرت علی، ، من و ریاضی ، و  در پایگاههایی نظیر گفت وگوی دینی، مرکز نشر اعتقادات، شبکه ملی رشد و دیگر پایگاه ها آمده است. اما هدف در این جا ارتقاء سطح ریاضیات قومی است. یعنی ارتقاء سطح محاسباتی آن و افزایش سطح برداشت ما از این داستان.

داستانی که در زیر می آید بهترین مثال برای فهم معنای مدل سازی است.(از کتاب آمار و مدل سازی خیلی بهتر است) احتمالا همه شما این داستان را شنیده اید اما توصیه می شود نتایجی که در پایان این داستان می آید را به هیچ وجه از دست ندهید...

دو نفر با هم به سفر می رفتند ، وقت غذا خوردن فرا رسید ، یکی از آنان پنج نان و دیگری سه نان  ادامه مطلب ...

طرحی برای فردا، جایگاه ریاضیات در آموزش و پرورش اسلامی مطلوب

تصاویری که مشاهده می فرمایید قسمتی از اسلایدهای پاورپوینی است که به مسائل مهم و بنیادی آموزش و پرورش می پردازد. این پاورپوینت عملا نتایج فصل پنجم پایان نامه ریاضیات اسلامی است که در قالبی نیکو به نگارش در آمده است. توصیه می شود آن را دانلود کنید و ببینید.

دانلود «آیا ریاضیات قومی قطعه ای از پازل آموزش و پرورش مطلوب جمهوری اسلامی است؟»

نمونه ای از آزاد اندیشی با ریاضیات قومی اسلامی: حد آب کر

حد «آب کر» هم با استفاده از حجم آمده و هم جرم؛ مقدار جرم آب کر 128 من تبریز، 20مثقال کمتر بیان شده است که معادل 377 کیلوگرم می‌باشد.

برای حجم نیز حدود متفاوتی نظیر مکعبی به اضلاع 3 و یا 3.5 وجب بیان کرده‌اند. فتوای آقای سیستانی برای حجم آب کر 36 وجب مکعب است. دقت شود خیلی از جاها این کمیت را «مساحت» و واحد آن را «وجب» نامیده اند در حالی که کمیت «حجم» و واحد «وجب مکعب» صحیح است. «وجب مکعب» یعنی حجم مکعب مربعی با اضلاع یک وجب (نظیر متر مکعب که حجم مکعب مربعی به ابعاد 1 متر است).

به نظر می‌رسد علت تاکید روایات بر حجم با واحد وجب که دقت زیادی ندارد بخاطر بررسی راحت آن برای مردم است. اما بخاطر ثبات بیان در شاخص جرم، می‌توان به «128 من تبریز،20مثقال کمتر» اعتماد کرد و از آن حجم مکعبی با ابعاد 72.24 سانتی متر را برآورد کرد. اگر مقدار وجب 21.88 سانتی متر در نظر گرفته شود آنگاه شاخص «36 وجب مکعب» با «128 من تبریز ، 20مثقال کمتر» معادل خواهد شد.

∛(377000/36)≈∛10472≈21.878

بر خلاف تصور مسلمین که اکثرا ریشه سوم 36 را محاسبه می کنند و نتیجه می گیرند که آب کر حجم مکعبی به ابعاد 3.3 وجب است. نویسنده اعتقاد دارد هدف از بیان 36 در لسان روایات تصور مکعب مستطیل هایی است که دارای ابعادی مانند: 1*6*6 یا 2*3*6 یا 3*3*4 یا 2*2*9 و... (با واحد وجب) باشد که بتواند حجم 36 را به وجود آورد. یکی از شواهد این مدعا  ادامه مطلب ...

فرمول بدست آوردن روز هفته برای سال 1393 (تقویم ذهنی)

جناب آقای علیرضا حافظی نسب برای اولین بار فرمولی را در سال 86 در مجله رشد آموزش ریاضی بیان کردند که توسط آن می توان محاسبه کرد که فلان روز چند شنبه است. این فرمول همان طور که اشاره کردند قابل تعمیم برای سالهای دیگر نیز هست. روز هفته برای هر سالی بصورت تابع

  ادامه مطلب ...

نمودار اوقات شرعی به افق مشهد در سال 1393

نمودارهای زیر  اوقات شرعی به افق مشهد هستند که بر اساس داده های مرکز تقویم دانشگاه تهران تنظیم شده اند، دامنه این توابع به تسامح اعداد طبیعی کمتر از 366(ایام سال) است که می توان آنها را متناوب با دوره تناوب یکساله تلقی کرد. 

ادامه مطلب ...

نمودار اوقات شرعی به افق تهران در سال 1393

نمودارهای زیر  اوقات شرعی به افق تهران هستند که بر اساس داده های مرکز تقویم دانشگاه تهران تنظیم شده اند، دامنه این توابع به تسامح اعداد طبیعی کمتر از 366(ایام سال) است که می توان آنها را متناوب با دوره تناوب یکساله تلقی کرد. علامتی که در نمودارها هر 27 روز تکرار می شود مربوط به ایام قمر در عقرب است که در هر پنج روز تقریبا 3 روز اول آن مربوط به ورود و خروج قمر در برج عقرب و سه روز پایانی آن مربوط به ورود و خروج قمر از صورت فلکی عقرب است.(منبع:سایت شخصی محمدباقر فیروزی) دقت شود که اوقات قمر در عقرب فقط مربوط به سال 1393 است. اما اوقات شرعی تقریبا در سالهای مختلف حداکثر 1 دقیقه جا به جا می شود. (برای دیدن با وضوح بالا ابتدا عکس ها را در سیستم خود ذخیره کنید).


نمودار اذان صبح(با رنگ آبی) و طلوع آفتاب(با رنگ قرمز)

نمودار اذان ظهر


نمودار غروب آفتاب (با رنگ آبی) و اذان مغرب (با رنگ قرمز)


روش خواندن نمودار: روزی که می خواهید وقت شرعی را محاسبه کنید در محور افقی(محور x ) پیدا کنید. بصورت عمودی به بالا حرکت کنید تا نمودار را قطع کند وقتی به نمودار رسیدید مقدار ارتفاع یعنی محور y که برای راحتی کار در دو طرف نمودار عدد گذاری شده است ساعت و دقیقه وقت شرعی را برای شما بیان می کند. شکل زیر نشان می دهد اذان مغرب به افق تهران در 10 اردیبهشت 20:09 و غروب آفتاب 19:50 است.


پست های مرتبط:

نمودار اوقات شرعی به افق مشهد در سال 1393

ساخت فرمول سالانه بدست آوردن قمر در عقرب و عادت ماهانه

فرمول ساده برای حفظ اوقات شرعی مشهد در ماه اردیبهشت

جهت فبله مسجد محله خود را با تانژانت گرفتن دقیق کنید.

معرفی وبلاگ