ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...
ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...

حرکت اوقات شرعی از روی افق شهرهای ایران

««پس از حدود 30 ساعت کار با نقشه ها و نرم افزارها، اکنون در پبش روی شماست!»»

تصویر متحرک زیر مربوط به حرکت اوقات شرعی از روی مناطق ایران است که با استفاده از مقایسه داده های خام از سایت مرکز تقویم به دست آمده است. در این تصویر شما می توانید اذان شهر خود را با تهران و یا هر شهر دیگر مقایسه کنید. البته باید توجه داشت این نموداها فقط مخصوص انقلاب تابستانی است و در انقلاب زمستانی این حرکتها تقریباً معکوس خواهد شد.

با گسترش ارتباطات و سفرهای برون شهری یکی از مواردی که امروزه مسافران در سفرها، با آن بیشتر درگیرند، دانستن اختلاف افق شهرها است. حتی افرادی هستند که با دیدن ثابت نبودن اختلاف اذان دو شهر که به راحتی با استفاده از رسانه‌ها امکان پذیر شده، در صحت اذان‌ها مردد شده‌اند، این حساسیت‌ها با دیدن تفاوت طول روز در شهر‌های مختلف مخصوصا در ماه رمضان بیشتر شده تا جایی که شبکه رادیویی معارف 

 در برنامه‌یفقه پویا به تشریح مبانی آن و پاسخ گویی پرداخته است. البته چنین محاسباتی بصورت دقیق و پیچیده نزد متخصصان نجوم و... موجود است. اینجا چند مورد آسان آن خواهد آمد(در پست های بعدی مطالب بیشتری خواهد آمد همچنین می توانید به سایت تابناک که در همین موضوعات مطلب نوشته است مراجعه کنید.)

اگر دو نقطه طول جغرافیایی یکسان داشته باشند اذان ظهر آنها یکسان است اما با تغییرات فصول بقیه‌ی اوقات شرعی‌شان از هم متمایز می‌شوند. مثلاً در تیرماه آن نقطه‌ای که در عرض بالاتری قرار دارد زودتر صبح می‌شود و دیرتر مغرب می‌شود. اگر دو نقطه عرض جغرافیایی یکسان داشته باشند بسته به اختلاف طول جغرافیایی آنها اوقات شرعی آنها به یک اندازه مشخص اختلاف فاز خواهد داشت. بنابراین کسی که مقیم یک روستا است و می‌خواهد اوقات شرعی خود را بر اساس اوقات شرعی یک شهرستان محاسبه کند بهتر است به جای انتخاب شهر نزدیکتر، شهری را مبنا قرار دهد که با او از نظر جغرافیایی هم عرض است تا اختلاف اوقات شرعی ثابت باشد.

با توجه به شعاع 6370 کیلومتری کره زمین و چرخش آن(360 درجه در هر 24 ساعت)، حداکثر سرعت سطح زمین 1667 کیلومتر بر ساعت است. یعنی حدود 27.8 کیلومتر در دقیقه؛ برای عرض‌های بالاتر، این عدد در کسینوس زاویه عرض، باید ضرب شود (شکل 4-7). در کشور ایران سرعت حرکت سطح زمین حدوداً بین 20 تا 25 کیلومتر در دقیقه است.

اذان ظهر فقط به طول جغرافیایی بستگی دارد و شهرهایی که با هم 0.5 درجه اختلاف طول جغرافیایی دارند 2 دقیقه اختلاف افق در اذان ظهر خواهند داشت. این 0.5 درجه در جنوبی‌ترین نقاط کشور (عرض 25 درجه) 50 کیلومتر و در شمالی‌ترین نقاط کشور(عرض 40 درجه) حدود 43 کیلومتر است. یعنی اگر چه فاصله دو خط کوچک قرمز اذان ظهر روی نقشه یکسان به نظر می رسد فقط از نظر اذان ظهر اختلاف 2 دقیقه ای بصورت ثابت دارند اما از نظر فاصله تا 7 کیلومتر اختلاف است. اما برای دیگر اوقات شرعی مانند اذان صبح باید عامل روز سال را مدنظر داشت.

موضوعات مرتبط مانند فرمولهای ماهیانه آنها، مقایسه طول روز (مخصوصا برای ماه رمضان) و ... بعدا خواهد آمد.

نظرات 10 + ارسال نظر
سمائی شنبه 2 اردیبهشت 1402 ساعت 11:05

سلام ،باتشکر از زحمات شما ، عالی است .

Hassan جمعه 1 اردیبهشت 1402 ساعت 03:41

خوب بود

امیر سه‌شنبه 25 بهمن 1401 ساعت 18:49 http://حججچپپ

رامین یکشنبه 29 اردیبهشت 1398 ساعت 04:35

با تشکر بسیار عللی بود چندین سال بود که علت تفاوت اذان ها را نتونسته بودم بفهم با این توضیحات به خصوص نقشه نمایش داده شده علت را بخوبی متوجه شدم و تشکر فراوان از شما و تهیه کننده این محتوی قبول باشد

حمید جمعه 25 خرداد 1397 ساعت 00:27

باسلام من در ارومیه زندگى میکنم
هر چند که تا حدودى ازاین موضوع مطلع بودم
اما این نمایش حرکات بخصوص در اذان صبح ومغربکاملا قانعم کرد که چرا اخرین مرکز استانی که وقت اذان صبح میشود بوشهر است اما اخرین شهرى که اذان مغرب میگویند ارومیه است
البته اگر اشتباه نکرده باشم

علیک سلام. بله درسته.

محمد پنج‌شنبه 24 خرداد 1397 ساعت 22:40

سلام
بنام خدا
ممنون از زحماتتان

فقط ما در اروپاییم.جه کنیم؟
تشکز

این نمودار رو میشه تعمیم داد به نقشه کل جهان.

پ.م چهارشنبه 23 خرداد 1397 ساعت 14:56 http://farmandeh1400.blogfa.com/

بسیار ساده وعالی بود. مدتی بود که با دیدن اوقات شرعی شهرها و موقعیت جغرافیایی آنها در صحت آنها شک داشتم ولی با این توضیحات موضوع برایم معلوم شد.
از نویسنده محترم متشکرم.

از پیامتان خیلی خوشحالم.

حسن جمعه 18 خرداد 1397 ساعت 04:03

بسیار ساده و عالی. جالب بود . مثلا اذان صبح در ماه رمضان امسال که خرداد 97 هست اذان گرگان با بیرجند یکیه!!! اما در سالهای دیگه فرق خواهد کرد.
ممنون.

بله دقیقا همینطوره

لیلا شنبه 12 خرداد 1397 ساعت 12:52

واقعا ممنون از شکل و توضیح خوبتون.

سلامت باشید

حسن پنج‌شنبه 25 خرداد 1396 ساعت 15:41

سلام. استفاده بردم . عالی و همونی که دنبالش بودم.

بسیار خوشحالم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد