ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...
ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...

اجتهادی از ریاضیات قومی برای یکی از ابعاد سیستم اقتصاد اسلامی مطلوب

یک یهودی به حضور امام على علیه السلام آمد و پرسید: «عددى را بده که قابل قسمت بر 1،2،3،4،5،6،7،8،9 باشد بى آنکه باقى بیاورد». ایشان بى درنگ فرمودند: «روزهاى هفته را در روزهاى یکسال خودت ضرب کن »!!!

هر سال یهودیان 360 روز دارد که اگر این عدد را در 7 ضرب کنیم حاصل عدد 2520 می‌شود. جالب این است که این عدد کوچکترین عددی است که این ویژگی را داراست، یعنی ک.م.م. بین 10 عدد (اگر صرفا اعداد 1 تا 10 را ضرب کنیم تا مضرب مشترک بدست آوریم جواب 3628800 می شود که 1440 بار از ب.م.م. بزرگتر است).

اول این که: بیان این داستان در ذیل درس مضرب‌مشترک وبیان قاعده کلی«ک.م.م»(کوچکترین مضرب مشترک) برای هر تعداد عدد دلخواه، مطلب مناسبی است که بهتر است معلمان پایه هفتم توجه داشته باشند.

مطلب دوم این که: بر خلاف جریان دانشمندان غربی که به مباحث بی فایده اعداد اول (نظیر اعداد تاکسی) علاقه مند هستند به نظر می‌رسد در نگاه دینی اعداد غیر اول و بسیار بخش پذیر نظیر 6، 12، 24، 30، 36، 40، 60، 360 از جایگاه ویژه ای برخوردارند(البته اهمیت اعداد اول بزرگ برای مباحث رمز نگاری جای خودش را دارد). زیرا نسبت به اعداد هم اندازه خود تعداد مقسوم علیه های بیشتری دارند.

آیا فکر می کنید، از منظر تعالیم دینی تفاوتی بین درجه بندی 360 درجه ای با درجه بندی 400 گرادی وجود ندارد؟! از آیت الله حسن‌زاده آملی در وبلاگ‌هایی نظیر قاصدون و ... نقل شده که این درجه بندی ریشه ای دینی دارد و بخاطر مجموع حروف ابجدی عبارت «رفیع الدرجات» است.

مگر تقسیم بندی سال به 12 ماه ریشه دینی ندارد؟! مگر خدا نگفته « إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَبِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالأَْرْضَ...»(36 توبه) یعنی تعداد ماه‌ها نزد خداوند، در کتاب الهی از روزی که آسمان‌ها و زمین را آفرید، 12 ماه است؟!

ما نباید اصطلاحاتی نظیر دانگ، جین، دست و نیز مبنای شصت‌گانی و مواردی از این دست را به فراموشی بسپاریم. چه کسی می تواند روز را بهجای تقسیم بندی به 24 ساعت به 10 و 100 و 1000 واحد تغییر دهد؟ می دانید چرا؟! شاید یکی از علتهای آن بخش پذیر نبودن این اعداد به 3 است.

تا به حال چند بار خواسته اید 1000 تومان را بین سه نفر تقسیم کنید؟ در این گونه موارد چه کرده اید؟ آیا برای پاسخ به این سوال دست به دامان تقریب و زیر پا گذاشتن عدالت نشده اید؟! آیا این کار از نگاه دینی چیزی کوچک است؟؟ حال آن که حتی اصول دین نیز بر پایه عدل استوار شده است؟!!!(منبع)

در هر فرهنگی هر پول خرده پولی دارد. مثلا در هند واحد پولی روپیه هند است و خرده پول آن پیسه است و هر روپیه آنها 100 پیسه است. گویا خرده پول ریال هم دینار است و هر یک ریال 100 دینار می باشد!

در فرهنگ گذشته اسلامی ایرانی ما نیز درهم و دینار رواج داشته است. بحث من سر نام واحد پول نیست(می توانید به جاهای دیگری مراجعه کنید +و +) بحث من اینجاست که باید هر واحد پولی مضربی از چند عدد پر کاربرد مانند 2 و 3 و4 و5 برای خرده پول باشد تا براحتی تقسیم شود. مثلا هر ریال 60 و یا 24 دینار باشد. صد البته به شرط بالا بودن ارزش پولی کشور و کاهش نیافتن آن با فرو پاشی سیستم های ربوی بانکی و استقرار نظام الگوی ایرانی معیشت!

نظرات 1 + ارسال نظر
علی پنج‌شنبه 8 خرداد 1393 ساعت 00:25 http://ghasedoon.blog.ir

سلام
خیلی استفاده کردم، مطلب جالبی بود، به ما هم سر بزنید
خیر ببینید

علیک سلام.خواهش میکنم. ان شاء الله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد