ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...
ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...

نحوه ایجاد ریاضیات قومی؛ نسبت گیری دور موتور به سرعت در ماشین پراید

اولین قدم در ایجاد ریاضیات قومی اندازه گیری کمیتها است. می توان گفت که قدم دوم بررسی نسبت دو کمیت به یکدیگر است که می تواند فرمولهای متعددی ایجاد کند. مثلا وقتی اهم توانست قانون خود را بیان کند، فرمول V=RI ساخته شد. همچنین فرمول X=Vt با تعریف نسبت تغییرات مکان به زمان بدست آمده است. وقتی یک فرمول ساخته شد مشتق و انتگرال بعد از آن خواهد آمد(اگر یگ عامل تابعی از دیگری باشد. نظیر V که معمولا تابعی از t است) حال می خواهیم یک مثال غیر اسلامی را بررسی کنیم.(این موضوعات مقدماتی است برای موضوع مهم محاسبه نفس که در آینده خواهد آمد)

اگر دقت کنید هرگاه ماشین در یک دنده ثابت باشد سرعت و دور موتور متناسب هستند. به عنوان مثال وقتی دنده 4 و دور موتور 2 باشد سرعت حدود 69 کیلومتر بر ساعت می شود. و اگر دنده 5 و دور موتور 2 باشد سرعت 85 کیلومتر بر ساعت می شود.

حاصل بررسی های من در ماشین پراید بصورت زیر در آمد: 

 

بدیهی است برای رسم این نمودار لازم نیست دور موتور را تا 8 بالا ببرید و یا تا سرعت 180 حرکت کنید.(زیرا برای رسم یک خط دو نقطه کافیست) درحالت ایده آل بهترین زمان برای تغییر دنده ها در نمودار زیر آمده است.(منبع: وبلاگ آموزش رانندگی)

وقتی سرعت را بر دور موتور تقسیم می کنیم، عدد ثابتی بدست می آید(8.5 برای دنده یک ، 17 برای دنده دو ، 23 برای دنده سه ،  34 برای دنده چهار و 42 برای دنده پنج) اگر این اعداد ثابت را بر عدد دنده تقسیم کنیم به جز دنده سه بقیه دنده ها تقریبا مقدار 8.5 را نشان می دهند. می توان گفت که سرعت از فرمول V=8.5dr بدست می آید که در آن d عدد دنده(1 تا 5) و r دور موتور (0 تا 8) است. (می توان آن را به نوعی تابع پارامتری در نظر گرفت که در آن d پارامتر است.)

البته محاسبات دقیقی که به قطر چرخ و مکانیک چرخ دنده ها مربوط می شود در وبلاگ مهندسی مکانیک آمده است، که می توانید مراجعه کنید.

بدیهی است که تخمین فاصله که برای رانندگان ضروری است، نیز می تواند تکنیک هایی داشته باشد که ریاضیات قومی صنف رانندگان محسوب خواهد شد.(ان شاء الله در آینده خواهد آمد.)

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا محمدی جمعه 12 اردیبهشت 1393 ساعت 23:54

از سوسک سیاه به خر مگس
از سوسک سیاه به خر مگس
خر مگس جان...با رمز گیژگله گیژگاه به مقر آقا توحیدی حمله میبریم
1....2....3

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد