ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...
ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...

چگونه آهسته و پیوسته قرآن خواندن را با فرمولهای ماهیانه ادامه دهیم؟!

تا بحال چند بار تصمیم گرفته اید که از پایان این رمضان تا قبل از رمضان بعد (در مدت یک سال) یک(یا چند) دور قرآن را بصورت آهسته ولی پیوسته بخوانید ولی هر بار ناگهان فراموش کردید و این عزم از بین رفت؟! چه چیزی موجب میشود که یک جریان ساده و ممتد را دیگر ادامه ندهید؟ (البته برای کسب توفیق باید در شب قدر ناله بزنیم که خدا توفیقش رو بده، ثانیا مصمم باشیم و خودمونو ملزم کنیم که مثلا بعد نماز صیح بخونیم).

تا آخر پست با ما همراه باشید...

فرض کنیم که یک یا چند روز بخاطر کارهای مهمی مجبور شویم قرآن را نخوانیم. نکته مهم ابنجاست که باید قضای آن را بجا آوریم. مثلا اگه دو روز نخواندیم و قرار بوده روزانه دو صفحه بخوانیم، روز سوم خود را ملزم کنیم که 6 صفحه بخوانیم. این فشار انباشتگی نوعی جریمه محسوب میشود. البته جلو جلو خوندن این اراده پیوستگی رو تنظیم نمیکند.

ممکن است عده ای اعتراض کنند که روزانه یک آیه+یک حدیث از بحار الانوار+یک خطبه از نهج البلاغه+یک صفحه از کتاب مطهری+یک صفحه از سرالصلاه خمینی+یک صفحه تفسیر نمونه مکارم+یک نشریه حزب اللهی+.... خواندن خیلی مسخره است(مطالعه نباید آنقدر پراکنده و کوتاه و تکه تکه باشد که مفاهیم ابتر بماند. برای یادگیری باید منظم و تخصصی و عاقلانه عمل کرد.) در پاسخ باید گفت تلاوت قرآن(+تذکر به معانی آن) چیزی متفاوت با یادگیری معارف دینی است: تلاوت، تلاوت است.


قرآنی که در تصویر می بینید با ایده یک ختم قرآن در یک سال تنظیم شده است.
 

توضیح عکس: این قرآن 365 صفحه دارد که در پایان هر صفحه مانند قرآن عثمان طاها، آیه مربوطه تمام می شود (تا تلاوت ناقص نباشد) 12 خط نشان آبی صفحات را به 12 ماه تقسیم کرده است تا مشخص شود که هر ماه باید کدام صفحات را خواند. صفحه ای که مشاهده میکنید مربوط به آخرین روز بهمن ماه است.

 فرض کنید کسی تصمیم بگیرد روزانه از ابتدای فروردین یک صفحه بخواند. اگر بخواهد این عزم ادامه دار باشد هرگاه به هر دلیلی چند روز صفحات مربوطه را نخوانده باید آن روزها را قضا کند و به سرعت خود را به صفحه ای که باید، برساند. مثلا خط نشان میگوید تا صفحه 10 مرداد خوانده شده اما امروز 22 مرداد است! پس باید خود را ملزم کند که هرچه سریعتر به صفحه 22 مرداد برسد. بدیهی است که صفحه بندی صرفا بصورت تاریخ (مثلا بجای صفحه ی 33 بنویسند 2 اردیبهشت!!) شاید وهن به نظر برسد اما اگر هر دو صفحه بندی وجود داشته باشد احتمالا ایرادی نخواهد داشت.


پیشنهاد اصلی من(برای قرآن عثمان طاها که دارای 604 صفحه است.)

اگر از 21 مرداد روزی 2 صفحه قرآن بخوانید، هر 10روز 1 جزء و در 20 خرداد 94 (قبل از رمضان) یک ختم خواهید داشت.

نکته مهم این است که اگر عقب افتاید خود را برسانید! بنابراین باید هر ماه بدانید وظیفه تان کدام سه جزء است. دو فرمول ساده زیر میتواند در این راه به شما کمک بسیار زیادی بکند! (همانطور که میدانید هر جزء 20صفحه است)
1- فرمول کلی(سالیانه): فقط کافیست هر ماه 5 را از m کم کنید و جواب را ضرب در 3 کنید. 3*(m-5) این عدد و عدد قبل و بعد آن نشان میدهد که باید در آن ماه کدام جزء ها را بخوانید.
مثلا برای شهریور(m=6) محاسبات بصورت 1=5-6 و 3=3*1 ! توجه به اعداد قبل و بعد از 3 نشان میدهد که باید جزء 2 و 3 و 4 را برای شهریور ماه باید خواند.(برای سال 94 این فرمول به 3*(m+7) تبدیل می شود)
2- فرمول جزئی(ماهیانه): برای روزهای هر ماه یکان آن عدد را ضرب در 2 کنید تا صفحه مورد نظر شما برای تلاوت مشخص شود.
مثلا برای 25 مرداد شما باید 5 را ضرب در 2 کنید و نتیجه بگیرید که در این تاریخ باید به سرعت خط نشان تلاوت خود را به صفحه 10 برسانید.

مثال برای 22 مهر: مهر یعنی m=7 پس 7 را از 5(مرداد) کم می کنیم و جواب را ضرب در 3 می کنیم.(6) این نشان میدهد که جزء های5و6و7 مربوط به این ماه است. پس برای روز 20 مهر باید جزء 7 شروع شود و در 22 مهر باید 4 صفحه از این جزء را خواند!