ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...
ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...

تابع های زکات؛ نمودارها و ضابطه های آنها

زکات به موارد مختلفی تعلق میگیرد که در هر مورد دستور مراجع تقلید مشخص است. در این پست قصد داریم این دستورات را به زبان ریاضی تبدیل کرده و فرمول و نمودار هر تابع را بیان کنیم. با ترتیبی که این جا آمده مفهوم تابع را بهتر می توان درک کرد. 

زکات محصولات کشاورزی (گندم، جو، خرما و کشمش):

زکات گندم و جو و خرما و کشمش، وقتى واجب مى شود که به مقدار نصاب برسند، و نصاب آنها سیصد صاع است، و هر صاعى ششصد و چهارده مثقال و ربع مثقال صیرفى است، که تقریباً «۸۴۷» کیلوگرم مى شود.. حال اگر بصورت دیم آبیاری شود یک دهم و اگر با آب چاه و ماشین آلات آبیاری شود یک بیستم آن را باید زکات بدهند. (آوینی، اندیشه قم، ویکی فقه و کتب توضیح المسائل مراجع)

واضح است که برای این نوع زکات تابع دو ضابطه ای زیر می تواند تعریف شود (اگر دیمه باشد تابع اول و اگر دیمه نباشد تابع دوم ملاک عمل است).


زکات گوسفند:

گوسفند پنج نصاب دارد:

(اوّل) چهل تا است، و زکات آن یک گوسفند است، و تا گوسفند به چهل نرسد زکات ندارد.

(دوم) صد و بیست و یک است، و زکات آن دو گوسفند است.

(سوم) دویست و یک است، و زکات آن سه گوسفند است.

(چهارم) سیصد و یک است، و زکات آن چهار گوسفند است.

(پنجم) چهارصد و بالاتر از آن است، که باید آنها را صدتا صدتا حساب کند و براى هر صد تاى آنها یک گوسفند بدهد، و لازم نیست زکات را از خود گوسفندها بدهد، بلکه اگر گوسفند دیگرى بدهد، یا مطابق قیمت گوسفند پول بدهد، کافیست.(آوینی، اندیشه قم، ویکی فقه و کتب توضیح المسائل مراجع)

بدون هیچ توضیحی می توان این زکات را بصورت تابع زیر فرمول بندی کرد.


زکات طلا:

زکات طلا یک چهلم است به شرط دو نصاب: آنکه از 20 مثقال شرعی (360 نخود) کمتر نباشد (که در آن صورت زکات ندارد) و در آن صورت نیز 4 مثقال 4 مثقال (مثقال شرعی) باید حساب گردد و کمتر از آن زکات ندارد(آوینی، اندیشه قم، ویکی فقه و کتب توضیح المسائل مراجع)



زکات نقره:

زکات نقره نیز مانند طلا یک چهلم است اما نصابهای آن فرق می کند. نصاب اول آن 105 مثقال شرعی و نصاب دومی آن 21 مثقال شرعی است.


زکات گاو:

زکات گاو روشی دارد که آن را از تابع بودن خارج می سازد اما مثال مناسبی برای تابع نبودن نزد دانش آموزان است.یا 30 تا 30 تا جدا کنید یا 40 تا 40 تا، بطوری که باقیمانده آن زیر 10 (ب.م.م. 30 و 40) باشد و برای هر 30 تا گاو یک گوساله دو ساله(گوساله ای که داخل سال دوم شده) و برای هر 40 گاو یک گوساله 3 ساله(گوساله ای که داخل سال سوم شده) باید زکات داد.(برای تعداد بین 40 تا 59 یک گوساله سه ساله کافی است)

مثلا برای 157 باید 5 تا 30 تا جدا کرد و یا 3 تا 40 تا با یکی 30 تا (7 گاو باقی می ماند) یعنی اختیار دارد که یا 5 تا گوساله دو ساله زکات بدهد و یا 3 گوساله سه ساله و یک گوساله دو ساله!

نکته ای که از آن استخراج می شود تساوی 3 گوساله سه ساله با 4 گوساله دو ساله است. شما چه چیزی از آن برداشت می کنید؟ برای درک بهتر این مطلب بهتر است این انیمیشن(که با پاور پوینت طراحی شده است) را دانلود کنید. تصویر زیر قسمتی از آن انیمیشن را نشان می دهد.

زکات شتر:

برای شتر 12 نصاب گفته اند که با کمی مرتب سازی بصورت زیر در می آید:

الف) اگر تعداد شتر به 26 نرسد زکات آن گوسفند است با فرمول  قابل بیان است. دقت شود که x تعداد گاوها است اما مقدار تعداد گوسفندان را مشخص می کند (واحد x و y یکسان نیست)

نصاب اولیه آن 5 شتر است و زکات آن 1 گوسفند است.

ب) 1- اگر تعداد 26 تا 35 شتر باشد زکات آن یک شتر است که داخل سال دوم شده باشد.

     2- اگر تعداد 36 تا 45 شتر باشد زکات آن یک شتر است که داخل سال سوم شده باشد.
     3- اگر تعداد 46 تا 60 شتر باشد زکات آن یک شتر است که داخل سال چهارم شده باشد.

     4- اگر تعداد 61 تا 75 شتر باشد زکات آن یک شتر است که داخل سال پنجم شده باشد.

     5- اگر تعداد 76 تا 90 شتر باشد زکات آن دو شتر است که داخل سال سوم شده باشد.
     6- اگر تعداد 91 تا 120 شتر باشد زکات آن دو شتر است که داخل سال چهارم شده باشد.

ج) از 121 شتر به بالا زکات شتر نیز مشابه زکات گاو است، به ازای هر 40 شتر بایستی یک شتر بدهد که داخل سال سوم شده باشد و به ازای هر 50 شتر یک شتر بدهد که داخل سال چهارم شده باشد بطوری که باقی مانده از 10(ب.م.م. 40 و 50) کمتر باشد.

آیا به نظر شما می شود این نصاب های پیچیده را مرتب تر از این کرد؟


پست های مرتبط:

تابع خمس و تکنیک بسیار ساده برای محاسبه آن

نظرات 4 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 17 دی 1398 ساعت 01:59

با سلام لطفا با من تماس بگیرید در مورد تامین مالی اسلام مشورتی داشتم
۰۹۳۰۴۱۳۸۸۳۹ واتس اپ ممنون بنویسید زکات

ولی دانشفر یکشنبه 11 فروردین 1398 ساعت 10:00

سلام
در نماز جماعت به تعداد هر نفر که زیاد میشود ثواب مشخصی داده میشود
مثلا اگر یک نفر به امام اقتدا کند 150 برابر ثواب و اگر 2و نفر باشد 600 برابر...
میخواستم ببینم طبق چه روش ریاض این قابل حل هست
این را هم در نظر بگیریم که دو برابر نیست بلکه گاهی چند براب رهست
تشکر

علی یکشنبه 31 فروردین 1393 ساعت 16:26

با سلام
گمان نمی کنید جزییات باعث شود که ما از کل غافل شویم
با توجه به اختلاف زکاات دیم و آبی و کل موارد متعلقه ذکات فرمول کلی این است که خداوند در این محصولات به معنای خود کلمه محصول شریک است و باید اول حق شریک را داد و اگر بر این مسئله تکیه شود کسی از دادن زکات فرار نمی کند
البته روایتی هست که بر هر چیز خداداد زکات واجب است و زکات علم نشر آن است
در مورد خمس هم کل ماجرا این است که هر ازدیادی در مال که حاصل سعی خودت نیست و از دایره مستقیم زکات خارج است حتما دیگران دخیل بوده اند(مجهول المالک) یعنی شریک داری که باید سهمش پرداخت شود

علیک سلام.
ما در این وبلاگ قصد نداریم که دیگران را تشویق به پرداخت زکات کنیم. فرض ما این است که مخاطبان، حقانیت اسلام و جزئیات احکام آن را میدانند. و اینجا فقط محاسبات فرمول بندی می شوند.
البته قسمتی از ریاضیات اسلامی مربوط به بعد اعتقادی است و ان شاء الله مطالبی (فراتر از اعجازهای عددی قرآن) خواهد آمد.

محمد حسین چهارشنبه 20 فروردین 1393 ساعت 08:49

باید در این موارد کلاس های خارج فقه و امثالهم صورت گیرد.
آیا این مطالب مورد تایید علما و مراجع تقلید است؟
آیا لازم نیست اول مجتهد باشید؟!

از دغدغه دینی شما سپاسگزارم. اما این مطالب دستکاری و تغییر احکام الهی نیست. بلکه صرفا فرمول بندی مطالبی است که مراجع تقلید گفته اند و همه متخصصین علوم دینی آن را می دانند.
بنابراین این معلمین و اساتید و متخصصین علوم ریاضی هستند که باید در مورد نوع فرمول بندی آن نظر دهند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد