ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...
ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...

بررسی شیب مکان برای نماز خواندن

چند روز پیش یک مورد از ریاضیات قومی برام پیش اومد که بصورت عملی اونو انجام دادم: بررسی شیب مکانی که می خواهیم در آن نماز بخوانیم.

یکی از شرط های مکان نمازگزار مسطح بودن زمین است. «پیشانی نمازگزار از جای زانوهای او، بیش از چهار انگشت بسته، پستتر یا بلندتر نباشد و 

ادامه مطلب ...

تحلیل ضرب المثل«چراغی که به خانه رواست...» با منطق ریاضی

همه تا به حال از شخصیت های بزرگی نظیر حضرت فاطمه زهرا جمله «الجار ثم الدار» یعنی اول همسایه و بعد خود اهل خانه را شنیده اید که منظور آن اهمیت ایثار است. از طرف دیگر ضرب المثل «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» را نیز شنیده اید. معنای چنین ضرب المثلی از نظر علم منطق، معادل عکس‌نقیض آن است یعنی: «تنها چراغی به مسجد جایز است که اصلاً قابل استفاده در خانه نباشد»!

باور نمی کنید؟ 

ادامه مطلب ...

اختلاف نیمه شب شرعی با اذان ظهر

برای محاسبه نیمه شب شرعی گفته اند که باید فاصله بین اذان صبح تا غروب آفتاب را نصف کرد (روش محاسبه دقیق آن با مباحث 4 عملیات اصلی در مبنای شصتگانی بعدا گفته می شود) روش دیگری نیز پیشنهاد داده اند که خیلی آسان است: «به اذان ظهر 11 ساعت و ربع اضافه کنید» به عبارت بهتر «یک ساعت کم کنیم و 15 دقیقه اضافه کنیم»

مثال: اگر اذان ظهر 12:35 باشد نیمه شب شرعی 11:50 است.

البته با توجه به تغییرات دقیق این اختلاف در نمودار زیر متوجه می شویم که این قانون از الآن تا 4 ماه آینده (از اواخر فروردین تا اوایل شهریور) زیاد درست نیست.

سعی کنید در این 4 ماه به جای اضافه کردن 15 دقیقه، فقط 5 - 10 دقیقه اضافه کنید.


پست های مرتبط:

مدت بین الطلوعین (نمودار لوگو وبلاگ)

نمودار اوقات شرعی به افق مشهد در سال 1393

تابع های زکات؛ نمودارها و ضابطه های آنها

زکات به موارد مختلفی تعلق میگیرد که در هر مورد دستور مراجع تقلید مشخص است. در این پست قصد داریم این دستورات را به زبان ریاضی تبدیل کرده و فرمول و نمودار هر تابع را بیان کنیم. با ترتیبی که این جا آمده مفهوم تابع را بهتر می توان درک کرد. 

ادامه مطلب ...

تابع خمس و تکنیک بسیار ساده برای محاسبه آن

خمس یک تابع خطی است که بصورت نوشته می شود برای محاسبه خمس یک عدد، به جای تقسیم کردن آن عدد بر 5 ، در واقع باید در 1/5  ضرب کنیم با توجه به برابری به جای «تقسیم بر 5 کردن» می توان «در 2 ضرب کرد و بر 10 تقسیم کرد». (برای تقسیم بر 10 کردن یک صفر از آن بردارید و اگر صفر نداشت یک رقم اعشار به آن بزنید)

مثال : مقدار خمس 234000 تومن را محاسبه کنید؟ آن را در 2 ضرب می کنیم(حاصل 468000) و بر 10 تقسیم می کنیم که مقدار آن 46800 می شود.

تذکر: می توان ابتدا تقسیم بر 10 را انجام داد و سپس ضرب در 2 کرد.


پست های مرتبط:

فرمول بندی و ترسیم توابع زکات


اختلاف اوقات شرعی به افق مرکز شهر مشهد و حومه شهر مشهد

سرعت حرکت خورشید 0.25 درجه در هر دقیقه است یعنی اگر دو شهر با هم یک درجه طولی (حدود 20 تا 25 کیلومتر) اختلاف داشته باشند 4 دقیقه اختلاف در اوقات شهری خواهند داشت. فاصله دو سر مشهد حدود 20 کیلومتر است و بنابراین اختلاف وقت شرعی آنها به یک دقیقه می رسد.

سایت مرکز تقویم دانشگاه تهران، مبنای محاسبات برای مشهد را نقطه 59.62 درجه طولی و 36.29 درجه عرضی قرار داده است، این نقطه جایی نزدیک حرم مطهر است،  ادامه مطلب ...

ساخت فرمول سالیانه بدست آوردن ایام قمر در عقرب و عادت ماهانه

اسرار عالم هیچ‌گاه بر انسان‌ها مکشوف نبوده است. اگر چه در روایات و لسان رجال دینی از دقت زیاد در مورد طالع‌بینی با مسائل نجومی و گره زدن تمام زندگی با این موارد به شدت نهی شده است، اما مراجع با توجه به بعضی از روایات دیگر حکم کراهت در مورد سفر و یا ازدواج در ایام «قمردرعقرب» داده‌اند، همچنین تصمیم‌های بزرگ در این ایام به صورت نسبی دارای مشکلاتی خواهد بود. در فضای دانشگاهی، حتی در سطح جهان نیز، بحث آسترولوژی  یا نجوم احکامی مخالفان و موافقان خود را دارد. به علت وجود افراد سودجو و شیّاد، عده‌ای بصورت متعصبانه و بدون آگاهی از محتوای آن تمام چنین مباحثی را مردود می‌شمارند؛ درعین‌حال، عده‌ای با بررسی علمی اثرات مختلف حرکت اجرام آسمانی، نظیر جذر و مد، بر روی رفتار موجودات آبزی و غیر آبزی و همچنین با بررسی مقدار خونریزی زخم‌های انسان‌ها در ایام مختلف قمری، و بررسی اثرات میدان مغناطیسی اجرام آسمانی بر میدان مغناطیسی کره زمین، نشانه‌هایی از امکان اثرگذاری حرکات اجرام آسمانی بر حیات کره خاکی یافته اند. نمودار شروع ایام قمر در عقرب در ماه های فروردین تا آبان بصورت زیر است:

  

ادامه مطلب ...