ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...
ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

ریاضیات قومی اسلامی - ایرانی

تنها هسته فکری در ارتقاء و انتشار ریاضیات قومی اسلامی-ایرانی: ریاضیاتی مردمی، کاربردی، جذاب، ملموس و ...

خوش آمدید (معرفی وبلاگ)

هر تمدنی بر پایه هنر و فرهنگ شکل می گیرد، استحکام فرهنگ به ریشه دار بودن در مبانی علمی وابسته است. فرهنگی ماندگار خواهد بود که با مبنایی حکیمانه (برگرفته از سنت های الهی) و با دقتی عالمانه(از ابعاد پزشکی، جامعه شناسی، ریاضی و...) در جامعه تزریق شود.

این وبلاگ بر پایه نتایج یک پایان نامه ایجاد شده و پیشنهاداتی در ارتقاء بعد ریاضیاتی فرهنگ دینی کشورمان میدهد، مخاطبان عزیز با مطالعه دقیق در هر مورد، ضمن بیان نظرات خود، می توانند، آن را در محفل های دوستانه و خانوادگی خود بازگو کنند تا با افزایش سطح ریاضیات مورد استفاده مردم، دقت ریاضی را به مردم هدیه کنند. البته این فقط از بعد آموزشی است. یعنی چیزی که عده ای با نام عمومی کردن ریاضیات به دنبال آن هستند. اما مسئله فراتر از اینها است، مسئله فرهنگ است.

در قسمت برگه ها (سمت راست وبلاگ) مطالب تخصصی تر بیان شده است.

در تلگرام نیز میتوانید عضو گروه ریاضیات قومی اسلامی ایرانی شوید.

قطعا نظرات و انتقادات شما می تواند ما را در رسیدن به اهدافمان کمک کند.

امید آنکه با عزم ملی ما و مدیریت جهادی مسئولان، شاهد توسعه فرهنگ کشورمان باشیم.

طول روز در ایام ماه رمضان چند ساعت است؟

با توجه به تفاوتی که در حرکت اذان صبح و اذان مغرب مشاهده کردید، معلوم می شود که در یک روز مشخص طول روز برای دو شهر که در یک عرض جغرافیایی قرار دارند(مثل مشهد و تهران که تقریبا در یک خط افقی هستند) برابر است.

اما در دو شهر که در یک طول جغرافیایی قرار دارند (مثل اصفهان و تهران که تقریبا در یک خط عمودی هستند) برابر نیست. مثلا در تابستان ها طول روز برای تهرانی ها به 16 ساعت و 45 دقیقه می رسد اما برای اصفهانی ها حداکثر به 16ساعت و 15 دقیقه می رسد. البته این تبعیض در زمستان جبران می شود یعنی در زمستان تهران طول روز کمتری نسبت به اصفهان دارد.

در واقع هر چه به سمت قطب می رویم. نوسان طول روز در تابستان و زمستان بیشتر می شود.

بزرگترین روز سال 1 تیر است و رمضان امسال از 8 تیر شروع می شود. البته در چند سال بعد این موضوع شدت می یابد. زیرا در هر سال، ماه رمضان به اندازه 11 روز نسبت به روزهای شمسی جابجا می شود و در سال 1395 رمضان طاقت فرسایی خواهیم داشت. نمودار متحرک زیر این اتفاق را نشان می دهد(برای دیدن با کیفیت بیشتر تصویر را ذخیره کنید و بصورت جداگانه، خارج از وبلاگ نگاه کنید).


برای تعیین مقدار طول روز در شهر خود از روی نقشه زیر تعیین کنید که با کدام شهر در یک سطح قرار دارید


اصلاح خواهد شد...

اعلام حمایت مردمی از تصمیم های انقلابی و مومنانه در رسانه ملی و سیستم بانکداری

در پی پیشنهاد برنامه ی سمت خدا برای اجرای تصمیمات مومنانه در جهت اصلاح آنچه در شان نظام جمهوری اسلامی در رسانه ی ملی ...
ادامه مطلب ...

نحوه ایجاد ریاضیات قومی؛ نسبت گیری دور موتور به سرعت در ماشین پراید

اولین قدم در ایجاد ریاضیات قومی اندازه گیری کمیتها است. می توان گفت که قدم دوم بررسی نسبت دو کمیت به یکدیگر است که می تواند فرمولهای متعددی ایجاد کند. مثلا وقتی اهم توانست قانون خود را بیان کند، فرمول V=RI ساخته شد. همچنین فرمول X=Vt با تعریف نسبت تغییرات مکان به زمان بدست آمده است. وقتی یک فرمول ساخته شد مشتق و انتگرال بعد از آن خواهد آمد(اگر یگ عامل تابعی از دیگری باشد. نظیر V که معمولا تابعی از t است) حال می خواهیم یک مثال غیر اسلامی را بررسی کنیم.(این موضوعات مقدماتی است برای موضوع مهم محاسبه نفس که در آینده خواهد آمد)

اگر دقت کنید هرگاه ماشین در یک دنده ثابت باشد سرعت و دور موتور متناسب هستند. به عنوان مثال وقتی دنده 4 و دور موتور 2 باشد سرعت حدود 69 کیلومتر بر ساعت می شود. و اگر دنده 5 و دور موتور 2 باشد سرعت 85 کیلومتر بر ساعت می شود.

حاصل بررسی های من در ماشین پراید بصورت زیر در آمد: 

ادامه مطلب ...

چرا قبله همه مسجدها به سمت راست مایل است؟

روش دانشمندان گذشته برای بدست آوردن جهت قبله چیزی شبیه این روش بود:

با دقت در شکل بالا می توان پی برد که زاویه جهت قبله با جهت جنوب حدود 45 درجه است. اما امروزه متوجه شدند که نباید کره زمین را مسطح گرفت بلکه جهت قبله را باید با هندسه کروی محاسبه کرد. در هندسه کروی خطها بصورت مستقیم نیستند. در واقع 

ادامه مطلب ...

اجتهادی از ریاضیات قومی برای یکی از ابعاد سیستم اقتصاد اسلامی مطلوب

یک یهودی به حضور امام على علیه السلام آمد و پرسید: «عددى را بده که قابل قسمت بر 1،2،3،4،5،6،7،8،9 باشد بى آنکه باقى بیاورد». ایشان بى درنگ فرمودند: «روزهاى هفته را در روزهاى یکسال خودت ضرب کن »!!!

هر سال یهودیان 360 روز دارد که اگر این عدد را در 7 ضرب کنیم حاصل عدد 2520 می‌شود. جالب این است که این عدد کوچکترین عددی است که این ویژگی را داراست، یعنی ک.م.م. بین 10 عدد (اگر صرفا اعداد 1 تا 10 را ضرب کنیم تا مضرب مشترک بدست آوریم جواب 3628800 می شود که 1440 بار از ب.م.م. بزرگتر است).

اول این که: بیان این داستان در ذیل درس مضرب‌مشترک وبیان قاعده کلی«ک.م.م»(کوچکترین مضرب مشترک) برای هر تعداد عدد دلخواه، مطلب مناسبی است که بهتر است معلمان پایه هفتم توجه داشته باشند.

مطلب دوم این که: بر خلاف جریان دانشمندان غربی که به مباحث بی فایده اعداد اول (نظیر اعداد تاکسی) علاقه مند هستند به نظر می‌رسد در نگاه دینی اعداد غیر اول و بسیار بخش پذیر نظیر 6، 12، 24، 30، 36، 40، 60، 360 از جایگاه ویژه ای برخوردارند(البته اهمیت اعداد اول بزرگ برای مباحث رمز نگاری جای خودش را دارد). زیرا نسبت به اعداد هم اندازه خود تعداد مقسوم علیه های بیشتری دارند.

آیا فکر می کنید، از منظر تعالیم دینی تفاوتی بین درجه بندی 360 درجه ای با درجه بندی 400 گرادی وجود ندارد؟! از آیت الله حسن‌زاده آملی در وبلاگ‌هایی نظیر قاصدون و ... نقل شده که این درجه بندی ریشه ای دینی دارد و بخاطر مجموع حروف ابجدی عبارت «رفیع الدرجات» است.

مگر تقسیم بندی سال به 12 ماه ریشه دینی ندارد؟! مگر خدا نگفته « إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَبِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالأَْرْضَ...»(36 توبه) یعنی تعداد ماه‌ها نزد خداوند، در کتاب الهی از روزی که آسمان‌ها و زمین را آفرید، 12 ماه است؟!

ما نباید اصطلاحاتی نظیر دانگ، جین، دست و نیز مبنای شصت‌گانی و مواردی از این دست را به فراموشی بسپاریم. چه کسی می تواند روز را بهجای تقسیم بندی به 24 ساعت به 10 و 100 و 1000 واحد تغییر دهد؟ می دانید چرا؟! شاید یکی از علتهای آن بخش پذیر نبودن این اعداد به 3 است.

تا به حال چند بار خواسته اید 1000 تومان را بین سه نفر تقسیم کنید؟ در این گونه موارد چه کرده اید؟ آیا برای پاسخ به این سوال دست به دامان تقریب و زیر پا گذاشتن عدالت نشده اید؟! آیا این کار از نگاه دینی چیزی کوچک است؟؟ حال آن که حتی اصول دین نیز بر پایه عدل استوار شده است؟!!!(منبع)

در هر فرهنگی هر پول خرده پولی دارد. مثلا در هند واحد پولی روپیه هند است و خرده پول آن پیسه است و هر روپیه آنها 100 پیسه است. گویا خرده پول ریال هم دینار است و هر یک ریال 100 دینار می باشد!

در فرهنگ گذشته اسلامی ایرانی ما نیز درهم و دینار رواج داشته است. بحث من سر نام واحد پول نیست(می توانید به جاهای دیگری مراجعه کنید +و +) بحث من اینجاست که باید هر واحد پولی مضربی از چند عدد پر کاربرد مانند 2 و 3 و4 و5 برای خرده پول باشد تا براحتی تقسیم شود. مثلا هر ریال 60 و یا 24 دینار باشد. صد البته به شرط بالا بودن ارزش پولی کشور و کاهش نیافتن آن با فرو پاشی سیستم های ربوی بانکی و استقرار نظام الگوی ایرانی معیشت!

فرمول ماهیانه روز هفته در خرداد 93

امروز چندم ماه است؟ امروز چند شنبه است؟ برای پاسخ به این سوالها با ما همراه باشید.

برای تبدیل تاریخ به روز هفته در این ماه «عدد روز خرداد را با 4 جمع کنید و به 7 تقسیم کنید.» باقیمانده روز هفته را نشان می دهد.

مثال: 4 خرداد چند شنبه است؟ 8=4+4 ، در تقسیم 8 بر 7 باقیمانده 1 می شود. >> 1 شنبه

مثال: 1 خرداد چند شنبه است؟ 5=4+1 ، در تقسیم 5 بر 7 باقیمانده 5 می شود.>> 5 شنبه

مثال: 10 خرداد چطور است؟ 14=4+10 ، در تقسیم 14 بر 7 باقیمانده 0 می شود.>> شنبه

نکته اول : 0 یعنی شنبه و 6 یعنی جمعه.

نکته دوم : این فرمول فقط مخصوص خرداد 1393 و برای ماه هایی است که ابتدای ماه 5 شنبه باشد.

نکته سوم : عدد 4+ در فرمول ماهیانه خرداد با 1+ در فرمول ماهیانه اردیبهشت فقط 3 واحد اختلاف دارد و این سه واحد همان ضریب 3m در فرمول سالیانه روز هفته است که علت آن 3=28-31 است یعنی همین سه روز ماه که ماه از 4 هفته بیشتر دارد.

فرمولهای هفتگی نیز می توانند بسادگی تمام شما را در تبدیل روز هفته به تاریخ کمک کنند.

مثلا برای هفته ای که می آید شما کافیست عدد 3 را (که تاریخ خرداد در ابتدای هفته است) به خاطر بسپارید و بعد برای تبدیل روز هفته به تاریخ با این عدد 3 جمع کنید و برای تبدیل تاریخ به روز هفته از مقدار 3 را از تاریخ کم کنید. در شکل زیر تبدیل n-شنبه به d-ام خرداد و بالعکس ، برای هر هفته مشخص شده است. (d نشان دهنده روز در ماه خرداد و n نشاندهنده عدد روز هفته است.)